Friday, April 13, 2007

Hvordan påvirker film oss ungdom?

Det er ingen tvil om at de fleste unge ser en del på film. Men hvordan påvirker det oss, sånn egentlig? Det som er helt sikkert, er at unge mennesker finner seg forbilder i disse filmene. En skuespiller man beundrer eller ser opp til, er ikke sjelden å finne. Når vi har kjærlighetssorg, gråter vi oss tomme til kjærlighetsfilmer og synes synd på oss selv. Er vi i godt humør slår vi kanskje til med en romantisk komedie og ønsker vi spenning, hiver vi en action eller skrekkfilm inn i avspilleren. Ofte kan filmer påvirke oss positivt. Filmer kan gi oss kunnskap og det er mulig å virkelig lære av filmer. Kanskje ønsker vi å bli slik som forbildene våre, noe som kan være både bra og ikke fullt så bra. For det kan også være lett for unge å bli påvirket i feil retning. Her er det kanskje særlig krigsfilmer og lignende jeg har i tankene. Det er ikke sjelden jeg ser barn helt ned i 8 års alderen leke krig rundt i gatene. Der det er om og gjøre å drepe hverandre, og skyte hverandre med våpnene sine. Det er da man begynner å lure på hvor disse barna har det fra, og det er ingen tvil om at film er blant de viktigste påvirkningskildene.

Personlig føler jeg ikke at jeg blir påvirket noe særlig av filmer, men jeg er likevel overbevist om at jeg blir det. Det blir litt på samme måte som reklamer, man blir på en måte påvirket ubevisst. Og slik tror jeg det er med filmer også. Vi får en forestilling om hvem og hvordan vi ønsker å være.

No comments: