Monday, November 13, 2006

Ekskursjon til Oslo og NRK

Fredag 10. november skulle hele mediaklassen på ekskursjon til NRK i Oslo. Jeg var veldig spent på hva dagen ville bringe, og kanskje ekstra spent på omvisningen på NRK-huset. Selvfølgelig gleda jeg meg også til å få møte selveste Arne Scheie og Pål Gordon Nilsen. Programmet "Først og sist" var også noe jeg så frem til.

Da vi møttes på toget, møtte jeg mange spente blikk og jeg tror de fleste gleda seg til turen. De trøtte ansiktene ble skjult av entusiasme og alle var i ganske godt humør. Da vi først ankom Oslo, dro vi direkte opp til NRK-opplevelser. Der synes jeg det var sånn passe interessant. Noen av tingene vi kunne gjøre var allright, men det var mye jeg kunne klart meg foruten. Dessuten kom det en helt ny klasse mens vi enda var der, så det blei litt mange folk der på en gang..

Så skulle det skje. Vi skulle inn og møte både Pål Gordon og Arne. Pål Gordon kom ned i korridoren og mitt førsteinntrykk av han var veldig positiv. Han var veldig positiv selv om han skulle ta med 30 høylytte elever på omvisning.

Både Pål Gordon og Arne holdt noen fine foredrag for oss. Vi fikk høre om jobben deres, og hvorfor og hvordan de hadde begynt i NRK. Under disse foredragene ble jeg sittende litt å tenke. Slik de fremstilte jobben sin, hørtes den utrolig spennende ut. Jeg begynte å tenke på om en jobb i NRK ville vært noe for meg. Jeg er rett og slett ikke sikker. Hvis jeg skulle jobbet i NRK tror jeg at jeg ville jobba "bak kamera". Sånn Pål Gordon fremstilte det å være programleder, og være på tv-skjermen, synes jeg det virka som en veldig tøff oppgave. Det at alle skal mene noe om deg, vet jeg for å være ærlig ikke om jeg hadde takla helt. Selv om det å jobbe på tv kan være veldig spennende og kanskje gi deg litt status, tror jeg det kan være ganske vanskelig og...

Etter en lærerik time med foredrag og omvisning, tok vi turen rundt i Oslo's gater. Vi tusla rundt i noen timer, før vi igjen møttes utenfor NRK-huset.

De forventningene jeg hadde til "Først og sist", var ikke veldig mange. Jeg har vel egentlig ikke pleid å se så veldig mange av programmene, men gleda meg likevel. Jeg har aldri vært på noe lignende før, og var veldig spent på hvordan programmet var bygd opp og hvordan saker og ting forgikk bak kamera. Noe som virkelig overraska meg, var hvor hyggelig og imøtekommende Fredrik Skavlan var. Jeg må innrømme at jeg hadde laga meg en forestilling om at Skavlan var litt "klyse", men tok feil der. Noe annet som føltes litt rart, var at vi fikk beskjed om når vi skulle klappe og le!

Etter showet dro alle hjem med toget, og jeg tror de fleste var enige om at det hadde vært en veldig vellykka tur:)

1 comment:

Fredrik said...

ehh.. nå var det vel ikke alle som dro hjem med toget men.. vi er kanskje ikke like viktige vi fra hvittingfoss kanskje?! dypt skuffet men bra innlegg